“Food in a jar”

20170508_101343

Food in a jar. Sophie Vedel Dalgaard. Fadl’s Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2016. Sidetal 233. [Dette er et anmeldereksemplar fra Fadl’s Forlag]
★★★★☆☆

Endnu en kogebog har ramt bloggen, og denne gang handler det om mad i glas. Mad, der er anrettet i glas, så det ligger i lag har altid været lidt fascinerende i min verden. At se, hvordan de forskellige lag spiller sammen på farver, struktur og konsistens, wauw. Sophoe Vedel Dalgaard har samlet sine bedste opskrifter på mad anbragt og anrettet i glas. Hun skriver i bogen:

To go-ideen er en integreret del af Food in a JAR-konceptet. Derfor har jeg i bogen lagt vægt på, at du skal kunne tage de fleste retter med dig i din JAR og på den måde få sund og frisk mad serveret på smukkeste vis, hvor som helst og når som helst.”

Bogen er inddelt i syv kategorier, og du får opskrifter og inspiration til mad i glas som morgenmad, smoothies og drinks, snacks og dips, salater, dressinger, supper og desserter. Jeg har prøvet lidt opskrifter fra kategorierne morgenmadsnacks, og salater. Og jeg skal da klart prøve endnu flere af de spændende opskrifter. Nogen spørger måske, hvorfor lave en bog om Food in a JAR? Hertil svarer Sophie:

“Fordi det er lækkert! Lækkert at spise og lækkert at se på.”

Så enkelt kan det siges.

“Food in a jar” er til alle madglade mennesker. Som sagt er bogen delt op i flere kategorier, og der er helt sikkert en opskrift eller to fra hver kategorier, der falder i folks smag. Bogen er, udover at være fyldt op med lækre opskrifter, især god som guide og inspiration til, hvordan man kan peppe sin mad op ved at tænke på anretninger i glas.

20170423_082205

I bogen er en opskrift på “Quinoagrød med havre og kokosmælk“. Jeg har prøvet at lave den, dog ikke helt efter opskriften. Jeg stod en morgen, og ville helt vildt gerne prøve at lave denne grød. En grød kogt på kokosmælk lød fantastik (og det er det også), men jeg havde ingen quinoa i hverken skabe eller skuffe. Derfor lavede jeg en almindelig havregrød med havregryn, dog kogt på kokosmælk. Resultatet blev helt udmærket. I bunden af glasset lagde jeg havregrøden med kokosmælk, efterfuldt af et lag med vaniljeskyr, og på toppen lagde jeg blåbær og jordbær, der havde fået et opkog og lidt sukker. En dejlig mættende morgenmad, som jeg bestemt vender tilbage til.

PhotoGrid_1494230819375

Skriv et svar

