“Illuminae” (Illuminae_filerne_01)

illuminae1

Illuminae. Illuminae_filerne_01. Amie Kaufman & Jay Kristoff. Politikens Forlag. Udgivelsesår for denne udgave er 2016. Sidetal 599. [Dette er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag]
★★★★★★

Planeten Kerenza bliver en dag angrebet af BeiTech Industries, grundet ulovlig hermium-minedrift foretaget af Wallace Ulyanov Consortium. Dette er startskuddet til det, der bliver en overraskende og hæsblæsende Interstellare Koncernkrig. Flere fartøjer befandt sig i samme kredsløb om planeten, og disse er nu i kamp imod hinanden. Disse parter er i spil: BeiTech med fartøjet Lincon, WUK’s forskningsskibe Hypatia og Brahe, fragtskibet Copernicus, og Den Terranske Alliance og deres rumskib Alexander.

Angrebet sker samme dag, og få timer efter Kady har slået op med Ezra. De befinder sig begge i skole, da angrebet finder sted. Da … flyver over himlen, ruderne i klasserne begynder at springe, og … falder, begynder folk at flygte. Kady flygter mod sin mors bil, som hun netop har lånt i dag. Da hun skal til at køre ser hun Ezra på parkeringspladsen. Hun tager ham med i bilen, og sammen prøver de at finde ud af, hvordan de kommer ombord på redningsskibene. Ezra når at blive såret på vejen, men Kady kæmper for at få ham ombord på et skib. Kady kommer ombord på Hypatia og Ezra ombord på Alexander. Og her skilles de.

Men over chatsystemet kommer de igen i kontakt med hinanden, og her deler de blandet andet de oplysninger, de har fra hvert deres skib. Der er noget helt galt, og som lederne prøver at holde skjult. Udover at skulle være nødsaget til at kæmpe imod fartøjet Lincon, kæmper de også mod en virus skabt af BeiTech. En virus som gør folk til syge, skører psykopater. Udover alt dette kæmper de også imod deres eget computersystem, den kunstige intelligens Aidan. Mit forhold til Aidan bygger på had-kærlighed. Aidan er skør, men også skøn.
Indholdet i denne bog er fantastisk og smukt. Som en stjernehimmel. Hvilket bogen bogstavelig talt også fremviser på et par af sine sider. Det særlige ved bogen er nemlig layoutet. Bogen består ikke af kapitler, som i en normal bog, men den er sammensat af dokumenter, interviews, aflytninger, journaler, mails samt billeder og oversigter over rumfartøjer. Filerne er hacket og sammensat af Illuminae-gruppen.

illuminae2

illuminae3

Jeg læste denne bog over 2 dage (hvilket er hurtigt for mig), da jeg simpelthen ikke kunne slippe den igen. Jeg formåede endda at hoppe i de fælder, der var lagt ud, da jeg bare slugte, hvad jeg læste. De fælder jeg taler om, handler om, at man får ting at vide, SOM MAN SELV HAR LÆST, MEN SOM MAN GLEMMER, da man er så opslugt af bogen. Så da der lige pludselig sker noget dramatisk, sidder man med en mavepuster, som man egentlig selv er skyld i. Så, hvis man som mig, ikke husker alt hvad man læser, så kan du godt forvente dig lidt af en rutsjebanetur, for dine følelser bliver sat på prøve med denne bog.

Jeg vil klart anbefale denne bog. Jeg har aldrig været til sci-fi, men den her bog ændre lige på det. Bogen har lidt af det hele – sci-fi, drama, kærlighed, zombier og mere til. Jeg ser meget frem til “Gemina”, som er den næste bog i serien.

illuminae4

2 thoughts on ““Illuminae” (Illuminae_filerne_01)

  1. LENE siger:

    Fantastisk god anmeldelse.
    Den bog må jeg læse. Tak for din meget flotte og godt skrevet blog.
    Den er meget interessant.

Skriv et svar

